הזרעה תוך רחמית

הזרעה תוך רחמית

היום אנו יכולים להיות עדים לטיפולי פוריות מתקדמים ביותר. אחד הטיפולים הנהוגים היום הוא טיפולי הזרעה תוך רחמית ולמעשה הוא אחד הטיפולים הפשוטים ביותר והכי פחות מטרידים מבחינת שני בני הזוג. את הטיפול של ההזרעה מבצעים מסיבות שונות שיכולות להיות קשורות בבעיות אצל הגבר או אצל האישה.

הזרעה תוך רחמית משמעותה, שטיפה מיוחדת של הזרע בתהליך שנקרא השבחה, מה שמאפשר הזרקת נפח קטן לתוך חלל הרחם ומניעת כאבים או זיהום שעלולים להתרחש הכנסת זרע לא שטוף לרחם. הזרע מוחדר לרחם באמצעות קטטר דק ומוזרק לאזור כיפת הרחם ולמיקום הקרוב ביותר לחצוצרה מה שמקטין משמעותית את המרחק שהזרע צריך לעבור עד המפגש עם הביצית.

טיפול בהשבחה והזרעה יכול להיעשות במחזור טבעי,כאשר לאישה יש מחזורים סדירים ותקינים או לאחר טיפול הורמונלי כלשהוא, בכל מקרה יש לבצע מעקב זקיקים באמצעות אולטרהסאונד עם או ללא בדיקות הורמונאליות כדי למצוא את יום הביוץ והמועד המתאים להזרעה.

המקרים בהם מבצעים הזרעה תוך רחמית

  • איכות זרע ירודה

במצב תקין הזרע הנשאר בנרתיק לאחר קיום יחסי מין צריך להיות בעל יכולת לעבור את כל  המסלול מהנרתיק, דרך צוואר הרחם,דרך קצה החצוצרה עד למפגש עם הביצית

איכות זרע ירודה יכולה לנבוע מאחד או יותר מהגורמים הבאים :

  • רכוז נמוך של תאי זרע – ספירה נמוכה, כל שריכוז תאי הזרע ל 1 סמ"ק נמוך ,יש פחות סיכוי שיגיעו תאי זרע בכמות מספקת לאזור הרחוק של החצוצרה ,שלשם יוצאת הביצית אחרי הביוץ.
  • תנועתיות ירודה של הזרע- ככל שיש פחות תאי זרע בתנועה וככל שאיכות התנועה ירודה, שי פחות סיכוי שגם אם יש ספירה תקינה של תאי זרע, הם לא יצליחו "לשחות" עד הביצית.
  • בעיות מבניות של הזרע – כאשר המורפולוגיה של תא הזרע היא פתולוגית, יש פחות סיכוי שהם יצליחו לחדור לתוך הביצית דרך מעטפת המקיפה אותה.

נתונים ממוצעים לזרע תקין :

מעל 15-20 מליון תאים בכל 1 סמ"ק

מעל 30 אחוז תנועה

מעל 4-5 אחוז תאים במבנה תקין (מורפולוגיה)

תרופות הפוגעות באיכות הריר הצווארי או רירית הרחם.

ישנן תרופות ,בעיקר כדורי איקקלומין, אשר דרך מנגנון הפעולה שלהם הוא יצירת סביבה עם אסטרוגן נמוך. האסטרוגן הנמוך גורם לבלוטת יותרת המוח להפריש כמות מוגברת של הורמון ה FSH הגורם לגיוס הזקיקים. לכן גם בטיפול זה עלולה להיגרם תופעה של גירוי יתר שחלתי וגיוס מספר זקיקים שיכול לגרום להריון מרובה עוברים.

יחד עם זאת בשל האסטרוגן הנמוך בתחילת הטיפול עלול להיווצר ריר צווארי סמיך יותר המקשה על מעבר הזרע דרך צוואר הרחם לחלל הרחם ולחצוצרה. ביצוע הזרעה גורם ל"דילוג" על המכשול הנ"ל והחדרת הזרע גבוה ברחם קרוב למוצא החצוצרה.

אי פוריות בלתי מוסברת

במקרים של כשלונות במספר מחזורי טיפול עם יחסי מין, למרות זרע תקין לכאורה, מתבצעת השבחה ו טיפולי הזרעות

מצבים נוספים שבהם מעשית הזרעה הינם אצל :

  • אמהות חד הוריות אשר משתמשות בתרומת זרע
  • זוגות חד מינים כאשר שתי בנות הזוג זקוקות לתרומת זרע

טיפולי הזרעות לנשים יחידניות

טיפול של הזרעה מתבצע בנשים שרוצות להיות אמהות יחידניות כשהזרע הוא של תורם. כאן יכולים להיות שני מצבים. מצב ראשון הוא שהאישה בוחרת את הזרע מתוך בנק הזרע בלי להכיר את האב הביולוגי. מצב שני הוא במסגרת הסכם הורות עם בן זוג כשהאב המיועד לא בקשר רומנטי עם האמא והם רוצים ליצור יחדיו הריון ללא קיום יחסי מין.

טיפולי הזרעות לזוג נשים

במקרה של זוג חד מיני (של נשים) אפשר לבחור לבצע טיפול הזרעה מאותו תורם זרע מספר  פעמים. ישנן נשים אשר רוצות שיהיו להן כמה ילדים ושיהיה בניהם קשר ביולוגי והדרך היחידה לעשות זאת היא להבטיח שהן ישתמשו באותו הזרע בכל ההריונות (כאשר לא משנה מי מבין הנשים תהיה בהריון, לילדים יהיה מרכיב ביולוגי מאותו האב המשותף).

טיפולי הזרעות לזוג נשים הם מקובלים מאד היום ומבחינת התהליך של הטיפול הוא זהה לתהליך הטיפול של הנשים היחידניות. כיוון שהטיפולים מתבצעים בעת הביוץ, בכל חודש אפשר לבצע רק טיפול אחד, אך כיוון שמתזמנים את תאריך הטיפול הסבירות להצלחה שלו עולה.