שימור פוריות

שימור פוריות

בשנים האחרונות אנו עדים לכך שיותר ויותר זוגות ונשים פונים לבצע טיפולי שימור פוריות. הטיפולים עצמם נועדו בראש ובראשונה לאפשר לזוגות או לנשים להביא ילדים לעולם ולצמצם את ההשפעות השונות של קשיי הפוריות. הסיבות העיקריות המובילות לטיפולי השימור הן הבנה כי ישנה דחייה בגיל הבאת הילדים לעולם ומחלות שונות.

דחיית גיל ההורות הילדים – במקביל לכך שאנו עדים לכך שישנם יותר ויותר אנשים שפונים לטיפולי פוריות, אנו גם עדים לכך שגיל הבאת הילדים עולה גם הוא. העלייה בגיל הבאת הילדים עלולה ליצור תופעות של קשיי פוריות וידוע כי איכות הביציות יורד לאורך השנים וכי לאחר גיל 35 הפוריות יורדת אצל הנשים בצורה משמעותית. דחיית גיל הבאת הילדים היא אחת הסיבות לביצוע טיפולי שימור פוריות.

מחלות – ישנן מחלות ובעיקרן מחלת הסרטן אשר המחלה עצמה או הטיפול עלולים ליצור פגיעה בפוריות. לרוב, לפני טיפולים נגד המחלה יציעו לאישה לבצע טיפולים של שימור הפוריות מתוך מטרה לאפשר לה בעתיד להביא לעולם ילדים בריאים. חשוב לדעת כי הליך זה הוא מקובל מאד והאישה עצמה יכולה גם היא להעלות שאלות הנוגעות לפרוצדורות הללו.

אלו טיפולי שימור פוריות אפשר לבצע?

טיפולי השימור של הפוריות הם טיפולים שונים שהמטרה של כולם היא ליצור אפשרות להביא ילדים בעתיד. הטיפולים שומרים על האפשרות להרות בעתיד ובכך הם משמרים את הפוריות הנוכחית לשימוש עתידי. שלושת הטיפולים המוכרים בטיפולים אלו הם:

  • הקפאת ביציות
  • הקפאת שחלה
  • הקפאת עוברים

הקפאת ביציות

שיטה לביצוע שימור פוריות בה שואבים ביציות ושומרים אותן בהקפאה כשהן עוד לא מופרות. הקפאת ביציות מתאימה לנשים אשר רוצות לשמור על הפוריות שלהן מסיבות שונות ובגילאים שונים. את הטיפולים הללו מבצעים גם אם האישה לא נמצאת בזוגיות ולכן הם מתאימים גם לנערות או ילדות העומדות לפני טיפולים שעלולים לסכן את הפריון שלהן בעתיד. הקפאת הביציות היא טיפול עם חסרונות מבחינת היעילות, אך היא עדיפה על פני אי ביצוע טיפול משמר ולהפסיד את היכולת להביא ילדים בעתיד.

הקפאת רקמת שחלה

הקפאת שחלה היא טיפול במסגרת שימור פוריות. הטיפול עצמו של הקפאת השחלה מתבצע תחת הרדמה מלאה של המטופלת כשאת השחלה מוציאים באמצעות לפרסקופיה. לאחר הוצאת השחלה היא נלקחת מייד למעבדה להליך טיפול והקפאה. טיפול זה נמצא בחיתוליו אך הוא אפשרות נוספת לשמור על הפוריות. חשוב להבין כי הטיפול מיועד בעיקר כשהמטרה היא לייצר הריון רק בעוד מספר שנים ולא כשיש תכנון על הריון בקרוב.

הקפאת עוברים

הקפאת עוברים תתבצע לאחר השראת ביוץ וכשלאשה יש בן זוג. את ההקפאה של העוברים מבצעים לאחר שאיבת ביציות והפרייה שלהן על ידי הזרע של בן הזוג מתוך מטרה להביא בעתיד ילדים כשאת ההריון תישא האם הביולוגית או אם פונדקאית. ההליך של הקפאת עוברים מוכר שנים רבות יחסית ויש לבחון אם הטיפול מתאים או לא לבני הזוג.

שימור פוריות אצל גברים

למרות שגבר מייצר זרע חדש מידי יום ביומו, גם לגברים קיימת האופציה של הקפאת זרע מסיבות רפואיות, לפני ניתוחים או מחלות, ובמדינת ישראל גם לפני תקופות של מלחמה עם חשש לסיכון לפציעה אשר לא תאפשר יצירת זרע תקין או בכלל.