בחירת העובר להחזרה

בחירת העובר להחזרה

בדרך כלל החזרת העוברים נעשית ביום 2 או 3 או 5 (בלסטוציסט)

ככל שההחזרה מוקדמת יותר, העובר מורכב מפחות תאים,

יום שניים, 2-4 תאים

יום שלוש, 4-8 תאים

יום חמש, מעל 100 תאים, מבנה הנקרא בלסטוציסט.

ככל שההחזרה יותר מאוחרת ניתן לבחור טוב יותר את העובר המתקדם ביותר המתאים להחזרה.

על מנת למנוע את הסיכון של הריון מרובה עוברים הנטייה כיום להחזיר עובר בודד או מקסימום שניים ,כמובן בהתאם להיסטוריה הרפואית ואיכות העוברים.

באופן מסורתי בחירת העובר נעשית על ידי בחינת המורפולוגיה של העובר (כלומר מבנה העובר), מספר התאים בהתאם ליום, הסימטריה שלהם ונוכחות של שברים בעובר (קטעי רקמה בעקבות החלוקה של התאים)

מאחר והמורפולוגיה בלבד אינה מספיקה לבחירת העובר הטוב ביותר, נעשה שימוש בשנים האחרונות באינקובאטור מיוחד הנקרא אמבריוסקופ, אשר מצלם באופן קבוע את העובר מרגע הפרייתו עד ההחזרה. בדרך זאת ניתן לבדוק בסרט רץ גם את קצב הזמנים של החלוקה ולא רק את מספר התאים הסופי.

בדיקה גנטית של העובר  PGD  PGS

מאחר ובבני אדם מרבית הכישלונות או ההפלות המופיעות לאחר טיפול נובעות ממבנה לא תקין של העובר, נעשה שימוש הולך וגובר בטכניקה של בדיקה גנטית של העובר טרום החזרתו לרחם.בטכניקה זאת נלקח תא או קבוצת תאים של העובר אשר עוברים בדיקה גנטית. רק העוברים התקינים מבינה גנטית מוחזרים לרחם. לפי דיווחים חדשים יתכן ושיטה זאת למרות שאינה מתאימה לכל אחת עשויה להגדיל את אחוזי ההריונות המגיעים ללידה.

 

אבחון גנטי טרום השרשתי

PGDPremiplantation Genetic Diagnosis

בפעולה זאת נעשית ביופסיה לעובר בן כ 8 תאים (יום 3 לאחר השאיבה) או לעובר בן 5 או 6 ימים המכיל יותר מ 100 תאים ונקרא בלסטוציסט, בטכניקה זאת מוציאים תא אחד או מספר תאים של העובר, התא מועבר לבדיקה גנטית בהתאם לאינדיקציה הרפואית, בדרך כלל נבדקים תאים ממספר ביציות, מה שמאפשר החזרה רק של העובר התקין.

פעולה זאת ניתנת לביצוע בזוגות עם בעיה גנטית מוגדרת,או לאחר כישלונות מרובים.

בפעולה זאת ניתן גם לדעת מה מין העובר לפני החזרתו לרחם. קביעת מין העובר מאושרת בישראל רק מסיבות רפואיות של מחלה הפוגעת באחד המינים או במקרה של יותר מ 4 ילדים מאותו מין במשפחה. בקשה זאת מחייבת קבלת אישור מועדה הממונה על ידי משרד הבריאות.