הגדרה ובדיקות מכינות

אי פריון: הגדרה  ואבחון

אחת משאיפותיו של האדם והגזע האנושי היא הקמת צאצאים לדורות והמשך השושלת. במרבית המקרים התהליך מתרחש באופן טבעי וספונטאני בין בני זוג שבחרו בכך. תהליך ההתעברות תלוי בתפקוד תקין של מערכות מורכבות, הן אצל האישה והן אצל הגבר. אולם, "תקלות" שונות אצל אחד מבני הזוג, עלולות למנוע את השלב הסופי והמיוחל של המפגש בין הזרע לביצית, את הליך ההפריה או שלב ההשרשה ברחם המוביל להריון ולידה.

ההגדרה המקובלת של אי פריון הינה,

אי השגת הריון במשך שנה, למרות חשיפה ליחסי מין, בקיומם של מחזורים סדירים.כ-80% מהזוגות מצליחים להרות במהלך שנה ו-20% מהזוגות שלא השיגו הריון מגיעים לברור בעיית אי הפריון.

חמישית מהזוגות מתקשים להביא ילד לעולם בדרך טבעית וחלקם נזקקים לעזרה רפואית.

טיפולים בבעיית אי הפוריות הינם אינדיוידואליים בהתאם למקור הבעייה.

צריך לזכור שכל אישה וגבר שונים אחד מהשני באופי הבעייה ובתגובה לטיפול.

מעבר לכך, כל מטופל או מטופלת מגיבים שונה במחזור טיפול אחד לעומת מחזור טיפול קודם.

לפיכך טיפולי הפיריון אינם בהתאם למרשם קבוע מראש, אלא חייבים להיות תפורים ומותאמים תוך כדי התקדמות לתגובות המטופלים, כלומר "עבודת חייטות"  אינדיוידואלית לכל זוג ביחד ולכל אחד מבני הזוג באופן אישי.

ברור סיבת אי הפריון

בשלב ראשוני יש לבדוק את שני בני הזוג במקביל. בחלק לא מבוטל מהזוגות שלא התקבל הריון במהלך שנה של ניסיונות, לא תמצא סיבה לאי הפריון מה שמוגדר כאי פוריות מסיבה לא מוסברת. לעיתים ניסיונות נוספים למשך תקופה מוגדרת יביאו לתוצאה המיוחלת. את הסיבות לאי הפריון ניתן לחלק בצורה כמעט שווה בין בני הזוג, כאשר ישנם מקרים בהם הבעיה משותפת לשני בני הזוג.

שלבי הברור:

אישה

על מנת להעריך ולהיערך לברור ולטיפול המתאים, בשלב ראשון יש צורך להכיר את ההיסטוריה הגינקולוגית והרפואית של האישה כולל היסטוריה רפואית של המשפחה.

בשלב הבא יש לבצע בדיקה גופנית ואולטרה סאונד.

בדיקות מעבדה לפרופיל הורמונאלי,מחלות זיהומיות ובדיקות גנטיות.

כמו כן יש לשים לב לגורמים כגון עישון והשמנה המורידים את סיכויי ההיקלטות להריון.

כאשר יש חשד לבעיה מכאנית, שמשמעותה פגם אנטומי באברי הרבייה הנשיים המונעים מפגש בין הזרע לביצית, יש לבצע מספר בדיקות נוספות. בדרך כלל בעיות מכאניות נוצרות לאחר ניתוחים,זיהומים או טראומה באגן ויכולים לגרום לחסימת חצוצרות, או הדבקויות ברחם או באגן אשר מונעים מפגש בין הזרע לביצית.

הברור לשלילת בעיות מכאניות כולל:

  • צילום רחם – בבדיקה זאת מועבר חומר ניגוד דרך קטטר עדין המוכנס לצוואר הרחם,במהלך החדרת החומר מתבצע שיקוף רנטגן המדגים את חלל הרחם ומעבר חומר הניגוד בחצוצרות. בדיקה זאת נותנת מידע ראשוני לגבי מבנה חלל הרחם ועבירות החצוצרות.
  • היסטרוסקופיה – בדיקת חלל הרחם, היסטרו=רחם, סקופיה=הסתכלות.בדיקה זאת יכולה להיעשות ללא הרדמה, או עם טשטוש קל. במהלך הבדיקה מוחדר סיב אופטי עם מצלמה לתוך חלל הרחם.הבדיקה בודקת את תקינות חלל הרחם,במידה וקיימת בעיה כגון פוליפ, שרירן,או הדבקויות ניתן להסירם במהלך הבדיקה.
  • לפרוסקופיה –  לפרו=בטן, סקופיה=הסתכלות. בדיקה זאת נעשית בהרדמה כללית.במהלך הבדיקה לאחר ניפוח הבטן בגאז על מנת להרחיק את דופן הבטן מהאיברים הפנימיים ומניעת גרימת נזק, נעשים מספר פתחים קטנים בדופן הבטן. דרך פתחים אלו מוחדרים  סיב אופטי ומכשירים עדינים נוספים המאפשרים מבט פנוראמי על האגן כולל הרחם, החצוצרות והשחלות. במידה ומוצאים בעיה באחד מאיברים אלו, בחלק מהמקרים ניתן לבצע כירורגיה מתקנת.
  • הידרוסונוגרפיה- החדרת נוזל סטרילי לחלל הרחם תוך כדי בדיקת אולטרה סאונד, מה שמאפשר איבחון של ממצאים בחלל הרחם כגון פוליפים.

ברור הגבר

גם כאן יש להתחיל עם היסטוריה רפואית כולל משפחתית.

בדיקה גופנית.

ברור גורמי סיכון כגון עישון,שתיית אלכוהול מרובה, או עיסוק שעלול לפגום באיכות הזרע.

בדיקת זרע ובהתאם לתוצאות בדיקות מעבדה לרמות ההורמונים או מחלות זיהומיות.

במקרים של בדיקת זרע באיכות ירודה, יש לשלב ייעוץ אורולוגי ובדיקת אולטרה סאונד או מיפוי אשכים לשלילת תופעה המכונה וריקוצלה, שמשמעותה מצבור ורידים סביב האשכים (בדרך כלל השמאלי) אשר מעלים את הטמפרטורה של האשך ומורידים את איכות הזרע.